Skip to main content

Sevagram zet in op vitaliteit en duurzame inzetbaarheid

In 2024 bleef de arbeidsmarkt in de zorgsector onder druk staan door een groeiende vraag naar zorg en een tekort aan personeel. Voor de afdeling HR was het mede daardoor een druk jaar. “We hebben 600 nieuwe collega’s mogen begroeten en daar zijn we erg blij mee”, vertelt Antoinette ten Haaff, Teammanager Recruitment & HR Servicecentrum.

Tegenover de instroom van 600 nieuwe medewerkers stond ook het vertrek van 500 medewerkers. Antoinette: “Medewerkers gingen met pensioen, vertrokken na langdurige ziekte of namen op eigen verzoek ontslag. We hebben dus de vertrekkers kunnen vervangen en nog een deel vacatureruimte kunnen invullen. Maar er zijn nog steeds openstaande vacatures.”

Afbeelding van Sevagram
Antoinette ten Haaff & Germaine Rouwette

Welzijnsmodel & Binden en boeien

Welzijnsmodel
Medewerkers met een zorgdiploma worden steeds schaarser. Dit komt simpelweg omdat minder mensen de opleiding volgen en medewerkers die uitstromen vanwege de pensioenleeftijd. “Uit onderzoek is gebleken dat cliënten de eetmomenten en een aangename leefomgeving belangrijk vinden”, legt Antoinette uit. “De medische zorg is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar is slechts een klein onderdeel van de dag. Een goede invulling van welzijn is voor de cliënt dus heel belangrijk.”

We zien gelukkig dat het aantal zorgondersteuners groeit. Dit zijn vaak mensen met een welzijns- of agogische achtergrond en mensen die de zorg een warm hart toedragen. Ze beschikken niet over het zorgdiploma, maar krijgen wel een interne opleiding van Sevagram. Ze ondersteunen dus de medewerkers met een zorgdiploma en focussen zich met name op het welzijn van de cliënt.”

Binden en boeien
Dat 600 nieuwe medewerkers afgelopen jaar kozen voor Sevagram is natuurlijk heel positief. Maar het is net zo belangrijk om de bestaande medewerkers betrokken en gemotiveerd te houden. Doordat ouderen langer thuis wonen, komen ze ook pas veel later in de intramurale zorg terecht. De zorgvraag in zo’n latere levensfase is vaak complexer. In combinatie met een tekort aan medewerkers met een zorgdiploma is het zaak om de juiste competenties op de juiste plek in te zetten. “Daarnaast zijn we ons bewust van generatieverschillen onder de medewerkers”, vertelt Antoinette. “Soms vullen ze elkaar aan, maar soms vormen ze ook een uitdaging. Begrip hebben voor elkaars perspectieven is belangrijk. Hier moet je als organisatie continu aandacht voor hebben.”

Ziekteverzuim
Ook een belangrijk aspect binnen de afdeling HR is het verlagen van ziekteverzuim. Hiervoor is een uitgebreid programma gestart in samenwerking met Falke & Verbaan. “De inspanningen die alle betrokkenen hebben geleverd om het ziekteverzuim te verlagen en de duurzame inzetbaarheid te vergroten, hebben tot een aanzienlijke daling van het ziekteverzuim geleid”, benadrukt HR adviseur Germaine Rouwette. “Dat is positief voor onze cliënten én voor onze medewerkers. Want het werk van iedere medewerker die ziek is, zal opgevangen moeten worden door collega’s. Er zijn dus minder wisselingen in het medewerkersrooster. Ook cliënten vinden dit prettig, wat zij vinden het fijn om zoveel mogelijk hetzelfde ‘gezicht’ te zien. Los daarvan betekent het natuurlijk ook een kostenverlaging.”

Vitaliteit
Volgens Germaine is het belangrijk dat zieke medewerkers verantwoordelijkheid nemen en de eigen regie meer ter hand nemen. “Medewerkers worden ouder en dan kan het werk zwaar worden. Het moet niet zover komen dat iemand daardoor thuisblijft. In een vroegtijdig stadium moet je overbelasting signaleren en kijken wat er wel nog mogelijk is. We moeten oog hebben voor medewerkers met klachten en ervoor zorgen dat ze zelf weer de regie in handen krijgen. Kijk naar wat nog wél kan in plaats van wat niet meer mogelijk is. De adviseur vitaliteit en duurzame inzetbaarheid is vooral gericht op de preventie en ondersteunt in het voorkomen van klachten, de bewustwording van eigen verantwoordelijkheid en regie, en het stimuleren van ieders vitaliteit.”

Afbeelding van Sevagram
“Uitgangspunt bij alles wat we doen is het stimuleren van ‘werkgeluk’”,

Duurzame inzetbaarheid
Een voorbeeld van duurzame inzetbaarheid is het inzetten van medewerkers als BPV-begeleiders. Germaine: “We richten ons hierbij op verpleegkundigen die hun functie niet meer in de volle omvang kunnen uitvoeren, maar ze hebben natuurlijk wel een schat aan kennis en ervaring. Door die in te zetten bij jonge mensen die bij ons de beroepspraktijkvorming doen, sla je twee vliegen in een klap. De nieuwe generatie krijgt begeleiding van een ervaren medewerker die zo zijn of haar kennis en ervaring nog steeds kan inzetten.”

Werkgeluk
“Uitgangspunt bij alles wat we doen is het stimuleren van ‘werkgeluk’”, vult Antoinette aan. “Voer te allen tijde het goede gesprek over alle zaken die bijdragen aan werkgeluk. Dat geldt voor iedere medewerker die bij ons werkt. Verder willen we het als Sevagram niet alleen goed doen, maar ook steeds een stukje beter. Dat betekent ook dat je altijd kritisch naar jezelf moet kijken.”

MTO

Eén van de drie pijlers van Planetree is dat we werken aan een Gezonde Organisatie, waarin ook veel aandacht uitgaat naar tevreden en gemotiveerde medewerkers en vrijwilligers.

We zijn eind 2023 gestart met een nieuwe manier om de medewerkerstevredenheid te meten. Niet één keer in de twee jaar maar elke 9 maanden. Het doel van deze aanpak is ‘simpeler, vaker en toegankelijker’ de medewerkerstevredenheid meten. In 2024 zagen we een verbetering: een score van 7.5 ten opzichte van 7.2 in 2023. Ook de respons nam toe van 57.4% naar 68.3%. De medewerkers gaven de hoogste scores voor werkplezier (7.8), samenwerking (7.7) en contact met hun leidinggevende (8.0). Na gerichte communicatie over de koers van Sevagram zien we een toegenomen vertrouwen in de koers van 6.6 naar 6.9. Voor de leidinggevenden zijn de uitkomsten het uitgangspunt om het gesprek met de medewerkers aan te gaan en samen verbeteracties te bedenken en uit te voeren.  We zien dat er nu daadwerkelijk iets gebeurt en er dus echt geluisterd wordt.

Eind 2024 hebben we ook de tevredenheid van onze vrijwilligers onderzocht. Onder de vrijwilligers was de respons 46% en de gemiddelde score 8.3. Hier mogen we trots op zijn. Als  positief worden bijvoorbeeld voldoening en een positieve omgeving genoemd. Met de tips die onder andere op het vlak van communicatie, betrokkenheid en training liggen, gaan de coördinatoren vrijwilligerswerk in 2025 aan de slag. Hierbij worden de vrijwilligers actief betrokken.

Afbeelding van Sevagram
Jouw mening maakt ons beter!

Leerteams voor alle teammanagers

Om een stimulerende cultuur voor medewerkers en vrijwilligers te realiseren vervullen onze leidinggevenden een sleutelpositie. Zij zijn belangrijk voor de stabiliteit en goede samenwerking binnen de teams en met andere partijen. Daarnaast zijn het ook de ambassadeurs van Planetree en belangrijke cultuurdragers. Om de teammanagers nog sterker te maken voor hun rol en ze iets te geven waar ze profijt van hebben zijn we in 2024 gestart met leerteams voor alle teammanagers zorg, facilitair en behandelzorg. De leerteams bestaan uit een mix van leidinggevenden van verschillende clusters en afdelingen.

Het doel is dat de collega’s onderling verbinding maken, ervaringen uitwisselen en reflecteren op persoonlijk leiderschap. Dit alles in relatie tot het werkgeluk en behoud van onze medewerkers. Ook zijn om in de vraag naar goede teammanagers zorg te voorzien op 1 januari 2025 de eerste trainees doorgestroomd naar de functie van teammanager zorg. Zij hebben deelgenomen aan een intern programma gekoppeld aan de middenmanagementopleiding van Zuyd Hogeschool. Het traineeship biedt eigen medewerkers met het goede Sevagram DNA de kans om door te groeien én als er een vacature ontstaat hebben we de mensen in huis om deze in te vullen.